1 Kasım 2011 Salı

Yatak Halılarında Kullanılan Kompozisyon


Dokuma sanatında, yöresel dokumalarda kullanılan kompozisyon, yapılan doku­maya ve bölgeye ait özellikler taşımakta ve bu özellikler değiştirilmeden aktarılmaktadır.
"Bölge halı karakterlerinin bozulmadan dokunması, devamının ne kadar sürdü­ğü ve tiplerinin neden bozulduğu andınlatılması lazımgelen bir keyfiyettir."
"Milletleri tarihi bir varlık olarak oluşturan kültürel değerlerin en önemli ele­manlarından biri sanat gelenekleri ve bu geleneklerden doğan estetik kriterlerdir. Yüzyıllardan beri devam eden motif, kompozisyon ve estetik kriterler toplumun inançları doğrultusunda ortaya çıkmakta ve çok az değişikliğe uğrayarak devam etmek­tedir. Türklerin inanç felsefelerine dayalı olarak yaptıkları hah ve kilimlerin süsleme programlarında da bu dini prensipleri ve estetik kriterleri takip etmek mümkündür."
Nuzumla ve çevresindeki köylerde dokunan dokumaların desen kompozisyon­larında da bu izlere rastlanmaktadır. Desenler ve desenleri oluşturan motifler belli bir görüşü ve duyguyu temsil eden imgeler olarak nesilden nesile aktarılmakta ve yüzey­de gözü ilk etkileyen unsurlar olarak, sınıflamada önemli rol oynamaktadırlar. Yatak halıları sağlam bir kompozisyon düzenine sahiptir. Halıya bakıldığında yatak halısı olup olmadığı uzun havlarının dışında, desen kompozisyonundan anlaşılmaktadır. Bir yöreye ait desen karakteri halılara öyle sağlam ilkeler ışığında aktarılmaktadır ki aynı yöreye ait iki yatak halısı birbiri ile karıştırılabilmektedir. Bunun yanında inceleme yapılan köylerden üç tanesinin desen karakteri de birbirinden ilk bakışta ayırt edebile­cek boyutta farklıdır. Dar bir coğrafya içinde büyükten küçüğe geçen bir özellik ola­rak geleneksel anlamda dokunan bu halılarda, kendi bölgesi içinde genel desen kom­pozisyonuna taviz verilmeksizin bağlı kalınmış ve sürdürülen kompozisyon o bölge­nin yatak halılarında simge haline gelmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder